În plină criză economică chilipiruri la Kilipirim
April 1, 2009 scris de Andrei Militaru
In categoria Gossip
Standuri pline de cărţi, edituri prestigioase, expozanţi binevoitori, gata să ofere orice informaţie vizitatorilor, reduceri semnificative de preţuri, colecţii întregi de muzică şi film şi iubitori de cultură care se plimbă printre standuri, acestea sunt « ingredientele» Târgului de carte, muzică şi film Kilipirim aflat la a VIII-a ediţie şi desfăşurat la sala Dalles. Cuvântul de ordine este « discount », fapt care confirmă denumirea evenimentului cultural—Kilipirim.
Bulevardul Nicolae Bălcescu, o arteră istorică a Bucureştiului, adăposteşte, pe partea dreaptă în sensul de mers spre Romană, sala Dalles, o locaţie în care se desfăşoară periodic diverse evenimente culturale. La intrare stă agăţat pe un stâlp de susţinere un banner cu nuanţe de roşu şi galben şi pe care scrie: ”Kilipirim-carte muzică şi film”. “-30%, -40%, -50%”, acestea sunt reducerile prin care organizatorii încearcă să-i atragă pe potenţialii vizitatori.
Unii intră, alţii ies; grupuri de persoane pătrund hotărâţi în incinta sălii Dalles, dorind să ia contact cu universul cărţilor. La intrare este o altă încăpere spaţioasă care adăposteşte rafturile unei librării. Câţiva oameni se plimbă curioşi, căutând volumele care probabil le lipsesc. În stânga se vede intrarea în sala unde are loc târgul Kilipirim. Chiar după ce treci pragul sălii, te întâmpină o urnă mare în care sunt strecurate de vizitatori taloanele pentru tombola prin care un cititor norocos va fi răsplătit cu o bibliotecă plină de cărţi. În partea opusă urnei, dincolo de standul Cotidianul stau doi bărbaţi care aşteaptă clienţii. La loc de cinste stau volumele de colecţie oferite de Cotidianul şi editura Univers. O doamnă de vârsta a doua analizează una dintre cărţi, citind în treacăt câteva paragrafe pentru a-şi forma o părere. După câteva minute, cumperă cartea, apoi pleacă satisfăcută de noua achiziţie.
Vizavi de standul Cotidianul este plasată editura Paralela 45 care ocupă un spaţiu mai vast. Numărul volumelor expuse este mai mare, astfel că şi interesul cititorilor este mai crescut.
Unii aruncă o privire de ansamblu asupra cărţilor pentru a observa dacă există vreun titlu care să îi atragă. Alţii ştiu ce le lipseşte din bibliotecă, astfel că îi întreabă direct pe expozanţi dacă au sau nu cărţile de care sunt interesaţi. Rar se întâmplă ca cineva să nu găsească ceea ce îşi doreşte.
«Conceptul târgului—chilipir»
Târgul Kilipirim reprezintă pentru iubitorii de cultură o oportunitate excelentă de a putea achiziţiona cărţi valoroase la preţuri foarte avantajoase. Oferta este şi în acest an variată, iar preţurile practicate sunt mai mult decât acceptabile. De altfel, aceasta este şi ideea evenimentului cultural.
Unul dintre reprezentanţii editurii Nemira vorbeşte despre această idee: «acesta este conceptul târgului, chilipir. Omul este mulţumit pentru că are posibilitatea să facă un chilipir, cine nu vrea să cumpere cărţi bune la preţurile mici?» se întreabă bărbatul de dincolo de stand, încrezător în raţionametul său. Vizitatorii pot găsi cărţi la preţuri promoţionale şi pot beneficia de reduceri semnificative.
Într-un colţ al standului Nemira stă aşezat un cufăr ticsit cu diferite volume oferite cititorilor la un preţ de 5 lei. « Sunt cărţi care au stat în librării şi care s-au deteriorat, s-au îngălbenit, nu mai pot fi vândute la preţ normal în starea în care se află. Avantajul este reciproc: cititorul este mulţumit că poate cumpăra o carte la un preţ foarte mic, carte pe care dacă ar cumpăra-o din librărie ar costa mult mai mult, iar noi suntem mulţumiţi că lichidăm stocul», mai spune expozantul, cu o vădită urmă de mulţumire pe chip.
Nici evenimentul cultural desfăşurat la Dalles pare a nu fi scăpat neatins de criza ecomomică. Oamenii cunosc situaţia critică a economiei mondiale şi ştiu, astfel, că trebuie să strângă buzunarul. Şi mai ales pentru obiecte precum cărţile care nu sunt o necesitate absolută.
La editura All bate vântul. Foarte puţini sunt cei care trec prin faţa standului de aici pentru a face o scurtă analiză asupra volumelor scoase la vânzare. Reprezentanta editurii explică şi motivele pentru care numărul vizitatorilor este redus: «Vânzarea este foarte slabă, numărul cititorilor este din ce în ce mai mic. Şi asta din cauza crizei economice mondiale care, pur şi simplu, ne-a pus la pământ. Anul acesta este cel mai slab an de până acum şi este explicabil de ce», îşi varsă oful femeia cu o urmă de regret şi deznădejde pe faţă, confirmând ipoteza potrivit căreia criza afectează şi domeniul cultural.
Deşi târgul Klilipirim este un târg al discount-urilor, al ofertelor promoţionale, oamenii ştiu că preţurile volumelor nu sunt chiar foarte mici, cu toate că beneficiază de aceste reduceri. Expozanta de la standul All vorbeşte şi despre această problemă: «cărţile sunt destul scumpe, unele chiar foarte scumpe şi cititorii nu şi le permit. S-au scumpit toate, de la mâna de lucru, la cerneală, de aici vin toate creşterile», adaugă doamna de vreo 50 de ani, dispusă să ofere orice informaţie solicitată. Ea merge mai departe şi se arată încrezătoare că sfârşitul de săptămână va aduce schimbări. «Sperăm ca în week-end numărul vizitatorilor să crească», adaugă femeia optimistă.
Lume multă la standul «Adevărul»
Pe culoarul ce dă în sala secundară oamenii se plimbă liniştiţi printre standuri, analizând sumar volumele expuse. Unii se opresc dacă observă vreo carte care le atrage atenţia şi cer expozanţilor detalii despre ceea ce îi interesează. Alţii fac înconjurul încăperii, trecând prin faţa fiecărei edituri. Într-un colţ, ceva mai retras, se află standul Adevărul Holding. Deşi nu beneficiază de vad, cei de acolo nu se plâng de clienţi. S-a format o coadă care are o lungime considerabilă. Pentru a evita eventualele neplăceri cauzate de respectarea sau nu a rândului, expozanţii au atârnat pe un panou un mesaj haios scris cu litere de-o şchioapă: «coada începe din celălalt capăt»! Fiecare îşi aşteaptă liniştit rândul pentru a cumpără volumul sau volumele care lipsesc din biblioteca personală. Treaba merge ca pe roate; domnişoarele de dincolo de stand, îmbrăcate în tricouri verzi cu însemnele editurii şi mereu zâmbitoare, îşi fac datoria cu sârg.
Cărţile cumpărate sunt puse cu mare grijă în plăsuţe de nişte mâini agere, iar clienţii mulţumesc şi pornesc mai departe, satisfăcuţi că au achiziţionat volumul care le lipsea şi care, probabil, şi-l doreau demult.
Editura masonică, prea puţin atrăgătoare
Dacă la parterul sălii Dalles sunt grupate editurile renumite, la etaj se află edituri mai puţin cunoscute de o bună parte din cititori. Una dintre acestea este Editura Nestor Masonica. Numele este mai mult decât sugestiv, editura respectivă tipărind cărţi în care se tratează domeniul francmasoneriei. Acesta este şi motivul pentru care cititorii vin în număr destul de mic la stand, necunoscând probabil ce înseamnă cu adevărat francmasoneria. Reprezentantul acestei edituri, un om trecut de mult de prima tinereţe, afişează o ţinută impecabilă, cu păr prins în coadă şi cu o barbă mare şi destul de lungă, vorbeşte prietenos cu oricine se arată interesat de cărţile sale. Este dezamăgit că vizitatorii care trec prin faţa standului nu se opresc pentru a arunca măcar o privire asupra volumelor expuse. «Unul din motivele pentru care cititorii ne evită este pejudecata care îl face pe om să aibă rezerve faţă de francmasonerie. Este vorba mai întâi de lipsa de cultură; masoneria îţi cere un nivel de cunoaştere, un minim de cultură generală. Altfel nu ai cum să înţelegi ce înseamnă acest domeniu. Pe deasupra, cititorul trebuie să fie tolerant, să accepte ideile impuse de masonerie care uneori par fără sens», vorbeşte bărbatul de dincolo de stand cu o poftă nebună de a împărtăşi cât mai multe lucruri noi despre acest domeniu mai puţin cunoscut.
Un alt motiv pentru care numărul vizitatorilor acestei edituri este scăzut ar fi lipsa banilor. Domnul în vârstă vorbeşte şi despre această problemă cu care se confruntă: «interesul oamenilor este la pământ, iar o altă cauză ar fi legată de partea financiară. Oamenii şi-au raţionalizat cheltuielile, astfel că au calculat bine ce le trebuie şi ce nu. La cărţi poţi renunţa, dar la mâncare nu, şi astfel interesul pentru cărţi scade considerabil. Nici criza financiară nu poate fi neglijată, şi ea influenţează nivelul de cumpărare», adaugă expozantul, vădit nemulţumit de faptul că vânzarea nu merge prea bine.
Deşi există reduceri şi la cărţile Editurii Nestor Masonica, între 10-15%, preţurile cu care se vând volumele nu sunt chiar mici. Explicaţia vine de la acelaşi reprezentant şi este cât se poate de logică: «literatura masonică nu are un public larg, astfel că tirajele sunt destul de mici şi de aici rezultă costuri mari pentru acoperirea cheltuielilor. E foarte simplă treaba».
Pe câteva mese, aşezate în formă de dreptunghi, sunt expuse volume care tratează în paginile lor tema francmasoneriei. Ordonate cu multă atenţie, cărţile îi aşteaptă pe potenţialii cumpărători. Pe lângă cărţi, într-un colţ al unei mese, se află şi câteva obiecte care sunt «prelungiri ale preocupării pentru ilustrarea fenomenului masonic, obiecte de ritual». La vânzare există şi insigne de diferite forme şi care ascund diferite semnificaţii: «insignele sunt obligatorii pentru un anumit grad al unui mason. După insignă, un alt mason poate recunoaşte în tine ritul din care faci parte, te poate identifica».
La final, expozantul de la editura Nistor Masonica este foarte încântat că a reuşit să iniţieze pe cineva în domeniul său de interes, fiind mulţumit pentru că a dezvăluit o bună parte din secretele francmasonice cuiva preocupat de acest rit.
O nouă faţă a Sălii Dalles
Spre deosebire de anii anteriori, atunci când evenimentele culturale se desfăşurau străjuite de pereţii din cărămidă văruită, în acest an sala Dalles s-a modernizat. Ea a fost supusă unui proces de renovare chiar înainte de începerea târgului Kilipirim, astfel că aerul arhaic al încăperii a dispărut. De o parte şi de alta se înfăţisează acum noul decor care se aliniază la nivelul noilor descoperiri din domeniul amenajărilor interioare.
Comments