Despre erotismul si viata sexuala in adolescenta

January 31, 2009 scris de  
In categoria De vorba cu psihologul

Adolescenta e definita de obicei ca fiind o perioada de dezvoltare a vietii umane cuprinsa intre pubertate si maturitate. Sexualitatea adolescentilor se defineste ca fiind activitatea sexuala cuprinsa intre pubertate si maturitate, aproximativ intre varstele de 12 si 21 ani.

dragoste.jpgIndiferent insa de sex, desprinderea morala de familie este un “moment critic” prin care, in cursul adolescentei, se produce individualizarea persoanei si, o data cu aceasta, dobandirea identitatii sale. Acesta este aspectul psihologic, pentru ca, in realitate, familia de origine si parintii nu pot fi niciodata abandonati complet de catre tineri.

La adolescenti, manifestarile erotismului constau in simturi care aduc impresii noi, puternice, vii. Realitatea apare mai interesanta, sentimente noi se impun pe primul plan: amorul propriu, tandretea, exuberanta, gelozia.

Instinctul erotic apare sub forma de dorinta pur fizica. Revelatia erotismului fizic este diferita in raport cu sexul. In cazul baietilor, acestia trec rapid de la experienta autoerotica la practica unirii sexuale. Aceasta asociere sexuala vizeaza si satisfacerea orgoliului personal si de dorinta posesiunii materiale. In cazul fetelor, acceptarea legaturii sexuale are un caracter ambiguu al luptei interioare intre dorinta sexuala si instinctual de conservare a integritatii fizice.

Ea nu urmareste, ca partenerul sau masculin, numai satisfacerea dorintei sexuale, ci o raporteaza la perspectiva maternitatii, ca pe o implinire a acesteia (desigur, la nivel inconstient). Participarea femeii la unirea sexuala cu barbatul este dubla: pe de-o parte, dorinta de a se darui partenerului, iar pe de alta parte, dorinta de a fi mama. Aceasta daruire este insa, in toate cazurile sau in marea lor majoritate, insotita de angoasa ca ar putea fi tradata, parasita, fara a-si putea indeplini rolul complet legat de perspectiva implinirii maternitatii.

Manifestarile de gelozie, atractie psihica si emotia complexa care este de fapt tandretea preced intotdeauna manifestarile direct vizibile ale maturizarii sexuale fizice ( A. Hesnard).

Un aspect important al sexualitatii la adolescenti este reprezentat de “intrarea in viata sexuala”. Iar aici vorbim de “initierea sexuala si prima experienta sexuala”.

Initierea sexuala din perioada adolescentei este legata de modelul sociocultural si de valorile moral-religioase ale grupului social si ale epocii istorice carora le apartine persoana respectiva.

satisfacuta-bine.jpgUn rol important il are conceptia si atitudinea adultilor fata de problema sexualitatii. Pentru adolescenti, “initierea sexuala” implica distrugerea unor tabuuri si dezvaluirea unor mistere. Astfel, se pregatesc noile modele comportamentale ale individului. Aceasta situatie implica teama, curiozitate, neliniste si nesiguranta in fata necunoscutului, dar in acelasi timp, si dorinta de “a afla” si de “a face” pentru a putea deveni conform cu adultii.

Interzisa ca fiind ceva “rau” si “rusinos”, sexualitatea se asociaza cu sentimentele de rusine si de vinovatie, pe care, adolescentul trebuie sa le depaseasca, sa le “lichideze”.

“Vinovatia sexuala” trebuie inteleasa ca un sentiment moral de interdictie de care adolescentul trebuie sa se desprinda o data cu prima sa experienta sexuala. “Initierea sexuala” si “prima experienta” in materie de sexualitate au o foarte mare valoare emotionala pentru individ. Ele pot distruge un sentiment sau, dimpotriva, il pot transforma intr-un complex patologic, in cazul in care “initierea sexuala” este deformata, iar “prima experienta sexuala” –esuand- are un caracter psihotraumatizant, marcand prin aceasta in sens negativ si pentru multa vreme personalitatea.

O educatie sexuala corecta si bine condusa, precum si o “prima experienta sexuala” in conformitate cu normele moral – religioase ale modelului familial si sociocultural exclude incarcarea emotional – afectiva a persoanei cu sentimente sau complexe de “vinovatie sexuala”.

Comments